Olifanten en Boeddha - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Elvire - WaarBenJij.nu Olifanten en Boeddha - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Elvire - WaarBenJij.nu

Olifanten en Boeddha

Door: Elvire

Blijf op de hoogte en volg Elvire

21 Juli 2018 | Sri Lanka, Sigiriya

Vanaf vandaag hebben we drie dagen een gids om ons, zonder al teveel, kleerscheuren door de culturele triangle en de vele Koninkrijken van Sri Lanka te gidsen.
Sandun is zijn naam en hij is behalve gids, ook muziekproducer èn levensgenieter, nou dat belooft wat...
Nadat we op de heenweg naar Polonnaruwa naar zijn muziek hebben geluisterd, het leek een beetje op Cirque du Soleil-achtige muziek heeft Sam hem op de terugweg getrakteerd op Lil Kleine en de Partysquad.
Of hij ervan genoten heeft weet ik niet precies, het zijn uiterst beleefde mensen die Sri Lankezen, maar omdattie niet gezegd heeft dat het lelijk was, krijgt ie het morgen weer.
Maar goed, aangekomen in Polonaronogwat, het tweede (of derde, daar willik vanaf zijn) Koninkrijk van Sri Lanka, gingen we, in plaats van met de airconditioned auto, met een fietsje van de ene opgraving naar de andere. Toen ik het fietsidee tot in detail bedacht zat ik in mijn hotelkamer die weliswaar naar pies ruikt maar wel heerlijk koel is. Lang verhaal kort, Sam vervloekte me al na de eerste honderd meter, Olle leed in stilte en ook ik had spijt als haren op mijn hoofd! Wat een idioterie, 37 graden warm, bergje op, bergje af, tempel in en tempel uit. En ojaa, ik mocht nergens echt in omdat ik blote knieeen had....
Het boeddisme wordt hier in Sri Lanka trouwens wel naar the next level getrokken. Superserieus en fluisterend vertelt Sandun over de vier stappen tot het Nirvana. Ik heb het hem drie keer laten uitleggen, maar zoek vanavond maar even op internet naar Boeddisme voor Dummies zodat ik morgen oprecht kan knikken dattik het begrijp. Fokking ingewikkeld allemaal, dat boeddisme..., wel een fijn geloof denkik, als je het uiteindelijk begrijpt...
Buddha's brein werkt voor honderd procent, aldus Sandun, daarom is hij superieur. Ons brein slechts voor vijf procent (en in deze hitte werkt mijn brein niet, maar dit terzijde). Sam, onze fact checker, wist wel al meteen te melden dat het godsonmogelijk is om je brein, zoals Sandun beweerde, voor 100 procent te laten werken.
Bullshit alert xxl, aldus Sam!
Op de terugweg liep er een wilde olifant langs de kant van de weg en dat was, na het koude ijsje bij de tempels en de slang uit de mand, verreweg de leukste meemaking van de dag...
Gisteren was een toffe dag, op safari gingen we. In een grote zwarte jeep werden we opgehaald bij het hotel en samen met zo'n tweehonderd andere stoere jeeps gingen we in een file op zoek naar olifanten. Nadat we eerst een tijdje bij een dichtbegroeid bosje hadden stilgestaan terwijl de ranger dwingend in de verte wees maar wij echt niets zagen reden we door, zagen we apen, adelaars, pauwen, buffels en uiteindelijk een olifantenkudde, en nog een kudde, en nog een. Allemaal met jonkies, veel tantes en een hele grote chagerijnige vader olifant....
Prachtig en ontroerend mooi was het.
Verder kannik nog melden dat de eerste muggen toegeslagen hebben en in afwezigheid van Sam op de hotelkamer bennik de Sjaak...en proberen we allemaal het hoofdschuddende JA onder de knie te krijgen. Vooralsnog is Olle er het handigst in, maar dat is niet heel vreemd, Ol zijn hoofd zit sowieso wat lossig... :-)

  • 21 Juli 2018 - 20:34

    Conny:

    Arme Olle,hou je hoofd vast,want je hoofd verliezen in Sri Lanka lijkt me niet zo prettig tussen al die olifanten.

  • 22 Juli 2018 - 12:40

    Lous:

    Veel plezier enne wat kan je toch mooi schrijven,ook een uitdaging voor een boek?

  • 24 Juli 2018 - 10:05

    NEL:

    Kijk uit voor alk die wilde beesten! Spreek ze vriendelijk toe en houdt ze op afstand. Natuurlijk wel je geweer bij je!! GR. NEL

  • 29 Juli 2018 - 16:58

    Ingrid:

    Je kunt Sam nog altijd weer in een vliegtuig met turbulentie stoppen!!
    Ik zeg ook... laat dat boek maar komen... zie het helemaal voor me; die sjaggie vader olifant!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvire

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 9028

Voorgaande reizen:

13 Juli 2018 - 31 Juli 2018

Sri Lanka 2018

01 Juli 2017 - 23 Juli 2017

Maleisië 2017

11 Februari 2017 - 14 Februari 2017

Malaga 2017

01 Augustus 2016 - 21 Augustus 2016

Sumatra 2016

29 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

Thailand 2015

03 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Indonesië 2014

Landen bezocht: