ANWB reist met je mee... - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Elvire - WaarBenJij.nu ANWB reist met je mee... - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Elvire - WaarBenJij.nu

ANWB reist met je mee...

Door: Elvire

Blijf op de hoogte en volg Elvire

09 Augustus 2016 | Indonesië, Samosir

Na een, wederom, korte nacht maar nu op een heerlijk zacht matras vervolgden we onze individuele groepsreis. Inmiddels zijn we erachter dat ondanks dat we alles met alleen ons gezin doen, we stiekem toch in een soort groepsreis zitten...
Alle deelnemers hebben gelukkig allemaal al een bijnaam en een zelf verzonnen levensgeschiedenis zodat we, zonder al te moeilijk hoeven te doen, toch gewoon lekker hardop over ze kunnen praten.
De ANWB'ers (met hun vochtige toiletpapier) hebben het zwaar..., ze lusten het Indonesische eten niet en waren als kinderen zo blij met in een wat internationaler georiënteerd hotel een menukaart met een echte Wiener schnitzel.

De weg naar bergdorp Berastagi was saai en lang, we keken wat uit de raampjes, bezochten een marktje met veel jonge hondjes (voor de saté?) en hadden gelukkig een heuse meemaking. In het restaurant waar we lunchten zat ook een grote groep chinezen met gouden telefoons en veel bling-bling.
Plotseling werden ze nerveus, deden allemaal steriele mondkapjes op (dat hoort bij hun standaard Indonesië uitrusting) en gingen, al heen en weer lopend, druk telefoneren met hun gouden accessoire.
Na veel handen en voetenwerk, het was inmiddels pikkedonker buiten, waren we erachter...de Sibayak vulkaan was uitgebarsten.
De Sibayak vulkaan, oké leuk, maar waar bevindt die zich dan en waarvoor alle toestanden?
De mannen zijn buiten even gaan kijken waar de lavastroom bleef maar al snel werd duidelijk dat de donkerte veroorzaakt werd door een enorme hoeveelheid as die aankwam waaien en al snel alles onder een grijze laag deed verdwijnen.
De ANWB'ers, die net aan hun Lassie toverrijst met water en kroepoek zaten, waren volledig van de leg en wisten ons al snel, na wat nerveus gegoogle, te vertellen dat de vulkaan naast het hotel lag waar wij naartoe onderweg waren. Na zo'n drie kwartier was er niks meer aan het handje, de vulkaan was weer 'safe' en we vervolgden onze weg.

Het hotel in kwestie bevond zich tegenover een voetbalveld waar op zondag de A1 van FC Berastagi tegen de A3 van FC Sibayak speelde. Voetballiefhebbers als wij zijn, gingen we even kijken naar de wedstrijd en juichten we net zo hard mee voor de ene als voor de andere ploeg. Dat viel natuurlijk op en toen de toeschouwers de vijf blonde witte mensen in het vizier kregen was de aandacht niet meer op het spel maar op ons. Tijd om te gaan dus.....!

Na wat verdere omzwervingen over Sumatra, batak openluchtmusea, koningsgraven en meer goedbedoelde folklore zitten we nu met onze kont aan het Toba meer. Op een eiland middenin het Toba meer om precies te zijn. Er is hagelslag bij het ontbijt, er zijn bitterballen bij de borrel en 'brodjes kroket' bij de lunch. Het ANWB gezin is er ook.., wat zullen ze genieten!

Morgenochtend naar Medan, met gierende banden en zonder folklore graag! We hebben een missie, we willen kijken waar opa Eddy geboren is, maar hebben nog geen idee waar te zoeken...

• 09 Augustus 2016 - 14:31

Gon Van Belle:

heb weer van je verslag genoten, het is net of ik erbij ben (haha)

• 09 Augustus 2016 - 15:00

Joryne:

Hilarisch! Veel success met zoeken naar Opa's wieg

• 09 Augustus 2016 - 17:34

Conny Van Belle:

Ik heb zo'n idee, dat jullie volop genieten. Vooral het vrouwelijke deel van de familie!

• 09 Augustus 2016 - 19:29

Wendeline:

"Goedbedoelde folklore"

• 09 Augustus 2016 - 22:34

Annelou:

Benieuwd of jullie nog iets van papa kunnen vinden in Medan. Foto's!

• 10 Augustus 2016 - 05:42

Ingrid:

Heerlijk jullie avonturen te lezen xxx